Filters

Search for: [Description = "Niniejsza rozprawa doktorska ma na celu przybliżenie problematyki związanej z popularyzacją i dystrybucją obrazów broni palnej we współczesnych mediach masowych. Zakres moich badań obejmuje zjawisko obcowania z bronią palną poprzez obrazy. „Obcowanie” wyraża tu pewien rodzaj adoracji broni palnej, uczestnictwa w kulturze i obyczajach z nią związanych za pośrednictwem obrazów. Interesuje mnie zarówno to, w jaki sposób obrazy broni strzeleckiej funkcjonują w kulturze popularnej, jak i to, jak są zbudowane. W treści pracy podejmuję\: \(1\) próbę zbadania właściwości obrazów broni palnej i ich związków z kulturą masową\; \(2\) próbę określenia, które elementy obrazów broni palnej sprawiają, że jest ona odbierana jako atrakcyjna wizualnie. Ponadto w części praktycznej wybrane przeze mnie obrazy broni strzeleckiej zostają poddane dekonstrukcji malarskiej w celu wykrycia i wyodrębnienia ich charakterystycznych komponentów obrazowych. W rozdziale pierwszym umieściłem różne definicje broni oraz określenia, którymi posłużyłem się w opisach. W rozdziale drugim, opisuję przypadek współpracy malarza Georga Catlina z producentem broni Samuelem Coltem. Ten przykład jest pomocny dla zrozumienia współczesnych mechanizmów masowej dystrybucji obrazów broni palnej. Współpraca między Catlinem i Coltem stworzyła pewien schemat, wiążący obrazy broni z żywą, emocjonującą fabułą. Dziś, schemat ten wykorzystują i rozwijają nowe, współczesne nam media. Rozdział trzeci poświęcony jest obrazom broni obecnym w sztuce filmowej. Wyjaśnia\: \(1\) w jaki sposób kino rozwija schemat, który stworzyli Catlin i Colt\; \(2\) jak 2 obrazy broni palnej wpływają na formę obrazu filmowego\; \(3\) jak kino mitologizuje i popularyzuje broń strzelecką na przykładzie pistoletu Walter PPK i karabinu maszynowego AK Kałasznikow. Rozdział czwarty dysertacji opisuje jak gry FPS \(First Person Shooter\) rozwijają fabularny i wizualny model zaczerpnięty z amerykańskich superprodukcji filmowych, w którym dominującą rolę odgrywają obrazy broni palnej oraz efekty spektakularnych zniszczeń dokonywanych z jej pomocą. W treści tego rozdziału wyjaśniam także\: \(1\) zasady, jakie rządzą obrazowaniem broni w grach\; oraz \(2\) opisuję, które elementy broni palnej są szczególnie atrakcyjne wizualnie w grze i w jaki sposób twórcy gier wykorzystują je podczas ich tworzenia. Rozdział piąty, jest próbą przybliżenia zjawiska Gunporn, które do tej pory nie doczekało się szerszego opracowania. Ma ono bezpośredni związek z fascynacją fotografią, obrazami, komiksami, filmami oraz grami, które przedstawiają broń i uzbrojenie. Jest to w pewnym sensie rozdział podsumowujący, ponieważ łączy w sobie wszystkie wątki z poprzednich rozdziałów. Rozdział szósty zwiera opis części praktycznej. Przedstawione zostały w nim wyniki moich badań w formie obrazów malarskich oraz objaśnienie zastosowanych przeze mnie metod badawczych, sposobu pracy, a także doboru materiałów, na podstawie których budowałem swoje kompozycje malarskie."]

Number of results: 1

Items per page:

This page uses 'cookies'. More information