Obiekt

Tytuł: Fatalne zauroczenie - fetysz wizerunków współczesnej broni strzeleckiej. Poszukiwanie źródeł mocy obrazów współczesnego panoplium

Współtwórca:

Polkowski, Krzysztof [Promotor]

Opis:

Niniejsza rozprawa doktorska ma na celu przybliżenie problematyki związanej z popularyzacją i dystrybucją obrazów broni palnej we współczesnych mediach masowych. Zakres moich badań obejmuje zjawisko obcowania z bronią palną poprzez obrazy. „Obcowanie” wyraża tu pewien rodzaj adoracji broni palnej, uczestnictwa w kulturze i obyczajach z nią związanych za pośrednictwem obrazów. Interesuje mnie zarówno to, w jaki sposób obrazy broni strzeleckiej funkcjonują w kulturze popularnej, jak i to, jak są zbudowane. W treści pracy podejmuję: (1) próbę zbadania właściwości obrazów broni palnej i ich związków z kulturą masową; (2) próbę określenia, które elementy obrazów broni palnej sprawiają, że jest ona odbierana jako atrakcyjna wizualnie. Ponadto w części praktycznej wybrane przeze mnie obrazy broni strzeleckiej zostają poddane dekonstrukcji malarskiej w celu wykrycia i wyodrębnienia ich charakterystycznych komponentów obrazowych. W rozdziale pierwszym umieściłem różne definicje broni oraz określenia, którymi posłużyłem się w opisach. W rozdziale drugim, opisuję przypadek współpracy malarza Georga Catlina z producentem broni Samuelem Coltem. Ten przykład jest pomocny dla zrozumienia współczesnych mechanizmów masowej dystrybucji obrazów broni palnej. Współpraca między Catlinem i Coltem stworzyła pewien schemat, wiążący obrazy broni z żywą, emocjonującą fabułą. Dziś, schemat ten wykorzystują i rozwijają nowe, współczesne nam media. Rozdział trzeci poświęcony jest obrazom broni obecnym w sztuce filmowej. Wyjaśnia: (1) w jaki sposób kino rozwija schemat, który stworzyli Catlin i Colt; (2) jak 2 obrazy broni palnej wpływają na formę obrazu filmowego; (3) jak kino mitologizuje i popularyzuje broń strzelecką na przykładzie pistoletu Walter PPK i karabinu maszynowego AK Kałasznikow. Rozdział czwarty dysertacji opisuje jak gry FPS (First Person Shooter) rozwijają fabularny i wizualny model zaczerpnięty z amerykańskich superprodukcji filmowych, w którym dominującą rolę odgrywają obrazy broni palnej oraz efekty spektakularnych zniszczeń dokonywanych z jej pomocą. W treści tego rozdziału wyjaśniam także: (1) zasady, jakie rządzą obrazowaniem broni w grach; oraz (2) opisuję, które elementy broni palnej są szczególnie atrakcyjne wizualnie w grze i w jaki sposób twórcy gier wykorzystują je podczas ich tworzenia. Rozdział piąty, jest próbą przybliżenia zjawiska Gunporn, które do tej pory nie doczekało się szerszego opracowania. Ma ono bezpośredni związek z fascynacją fotografią, obrazami, komiksami, filmami oraz grami, które przedstawiają broń i uzbrojenie. Jest to w pewnym sensie rozdział podsumowujący, ponieważ łączy w sobie wszystkie wątki z poprzednich rozdziałów. Rozdział szósty zwiera opis części praktycznej. Przedstawione zostały w nim wyniki moich badań w formie obrazów malarskich oraz objaśnienie zastosowanych przeze mnie metod badawczych, sposobu pracy, a także doboru materiałów, na podstawie których budowałem swoje kompozycje malarskie.

Miejsce wydania:

Gdańsk

Wydawca:

[s.n.]

Identyfikator:

oai:dlibra.tu.koszalin.pl:1896

Język:

pol

Prawa:

Biblioteka Politechniki Koszalińskiej

Prawa dostępu:

internet

Licencja:

Creative Commons BY-NC 4.0

Kolekcje, do których przypisany jest obiekt:

Data ostatniej modyfikacji:

14 maj 2024

Data dodania obiektu:

14 maj 2024

Liczba wyświetleń treści obiektu:

12

Wszystkie dostępne wersje tego obiektu:

https://dlibra.tu.koszalin.pl/publication/1904

Wyświetl opis w formacie RDF:

RDF

Wyświetl opis w formacie OAI-PMH:

OAI-PMH

Obiekty Podobne

×

Cytowanie

Styl cytowania:

Ta strona wykorzystuje pliki 'cookies'. Więcej informacji